کد مطلب:5690 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

عبرت از الگوهای مناسب
تبیین الگوهای رفتاری مناسب برای فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و... اساسی ترین نیاز زنان در جامعه ما به شمار می رود، در این میان گروهی راه افراط پیموده، زنان را از هرگونه فعّالیتی محروم می سازند و عدّه ای دیگر، حضور بی محابا در اجتماع را تنها نسخه شفابخش می دانند.

مسلّماً در اظهار و اعمال نظر پیرامون مسایل مربوط به جامعه زنان باید خاستگاه اسلامی آن را درنظر گرفت، زیرا سخن راندن بدون شناخت عمیق از سیره معصومان، جامعه زنان را از بستر اصلی خارج و در گرداب سطحی نگری ها گرفتار می سازد. نگاه تاریخی و تحلیل واقعیت های موجود در زندگی شخصیّت های مؤثر و مطرح جامعه زنان، در طول تاریخ اسلام، می تواند ما را به خاستگاه اصلی نظرات دینی پیرامون زنان و تشخیص محدوده و نحوه فعالیت های اجتماعی آنان نزدیك سازد.

زندگی حضرت خدیجه را می توان نمونه ای كامل از تحول مثبت و سیر به سمت كمال دانست؛ زیرا خدیجه علیها السلام بیش از چهل سال از زندگی اش را در دوران جاهلیت سپری كرد، آن گاه با غلبه بر تمام تضادهای موجود اجتماعی دل به اسلام سپرد و به اولین اجتماع كوچك اسلامی گام نهاد.

زندگانی او چون پلی است كه ابتدای آن در دوران جاهلیت و انتهایش در دوران اسلامی است. از اینرو بررسی نقاط حساس زندگانی وی می تواند ما را در دست یابی به الگوی مثبت یاری دهد و برای همه گروه های جامعه، بویژه زنان، كه دوران جاهلیت ها، تعصب ها و هجوم فرهنگ های بیگانه را تجربه كرده اند سودمند باشد. [1]


[1] كجاست مثل خديجه، محمّد عابدي، مجله كوثر، ش1.